Tuesday 8 March 2011

Memperkenalkan Cara Baru Untuk Terbang

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Qantas Airways buat julung kalinya telah memperkenalkan cara baru untuk terbang.

Introducing A New Way To FLy
Q Bag Tags
Q Bag Tags dan kad keahlian Frequent Flyer versi baru yang  mengandungi microchip (kad tiada dalam gambar atas sebab privasi) adalah satu kemudahan terbaru yang memudahkan para penumpang dalam proses daftar masuk.Sistem ini adalah yang pertama dan tertunggal di dunia buat masa ini dan operasi pertama dilancarkan di Lapangan Terbang Perth manakala operasi kedua baru sahaja dilancarkan di Lapangan Terbang Melbourne.

Suka saya ingatkan sekali lagi,ianya hanya melibatkan penerbangan domestik dan hanya boleh digunakan oleh pemegang kad Frequent Flyer versi baru sahaja.

Q Bag Tags yang saya maksudkan sebentar tadi berfungsi sebagai pengenalan diri kepada bagasi yang di dalamnya merangkumi maklumat peribadi pemilik.
Hanya ikatkan Q Bag Tags di luar bagasi dan ianya menggantikan tag kertas seperti di bawah.

Daripada sistem daftar masuk yang telah sedia ada seperti melalui internet (komputer dan telefon bimbit),mahupun kaunter yang dikendalikan oleh kakitangan penerbangan di lapangan terbang,kini di tambah dengan satu cara lagi iaitu melalui kad keahlian Frequent Flyer yang mengandungi microchip.
Sebelum saya menunjukkan gambar bagaimana menggunakan daftar masuk melalui kad,mari sama-sama melihat dulu cara daftar masuk melalui internet yang sudah biasa suami saya lakukan bersama Qantas Airways.

Daftar Masuk Melalui Internet (Telefon Bimbit)
Berikut adalah langkah-langkah yang boleh dilakukan menerusi internet dan kaunter daftar masuk dibuka 24jam sebelum waktu penerbangan.

Setelah selesai langkah demi langkah,akhirnya Qantas Airways menghantar pas masuk melalui sistem pesanan ringkas ke telefon bimbit.

Oleh itu,apabila tiba masa untuk masuk ke pintu pesawat,imbaskan sahaja kod bar di dalam telefon bimbit dan selepas itu kakitangan penerbangan akan memberikan satu salinan resit seperti ini

Daftar Masuk Melalui Kad Keahlian Frequent Flyer Microchip
Ya,cara yang lebih cepat dan mudah.Apabila tiba sahaja di lapangan terbang,layangkan kad keahlian Frequent Flyer versi baru di atas mesin yang dikhaskan.
Mesin ini akan membaca dan mengakui maklumat penerbangan yang telah didaftarkan semasa membeli tiket melalui internet.Selepas itu bolehlah menghantar bagasi di kaunter yang telah ditetapkan.
Letakkan bagasi di dalam bekas bewarna oren itu,dan kemuadian mesin pengimbas akan mengimas kod bar (kod bar yang sama seperti gambar dalam langkah bernombor 10) di dalam telefon bimbit.
Hanya selepas maklumat dibaca dan diakui,barulah bagasi dapat diterima masuk ke perut pesawat.


Semasa di lapangan terbang tempoh hari,saya dapat melihat masih ramai yang agak kekok dalam mengendalikan urusan daftar masuk secara persendirian.Kebiasaannya sesuatu yang baru memang mengambil masa untuk disesuaikan.
Oleh kerana suami saya sudah biasa dengan perkhidmatan terbaru  ini,maka segalanya berjalan lancar bagi kami berdua. :-)

Untuk maklumat lanjut anda boleh ke http://www.qantas.com.au/travel/airlines/checkin/global/en .

5 comments:

  1. Fly QF; We'll ensure 10mins Kerbside to Airside :)

    Introducing a new way to fly :)

    ReplyDelete
  2. wowwwwwwwwwww canggih!

    ReplyDelete
  3. waaa.....bleh guna qf code da!!!
    tak siap arituh ada perasan MAS punya advert...sebijik macamnie...

    ReplyDelete
  4. Pilotz : promo promo :)

    Anonymous : yup,canggih!

    ReplyDelete
  5. Acab : Mas adv ape? if self check in machine mmg byk airport dah ada.but no that one yg QF punya.blum ada airlines yg ada mcm Q bag tags and Frequent FLyer microchip.
    Hubby and i pun ada MAS frequent flyer card.but still yg lama.
    Sorry to say,this technology i think malaysia akan lbt masuk la..eheheh :)

    ReplyDelete