Tuesday 12 December 2017

Kembara Amerika Syarikat September 2017

Pada bulan September yang lalu sekali lagi saya dan suami melakukan kembara berkereta tanpa dirancang ke Amerika Syarikat. Kami membuat keputusan mengejut untuk ke Amerika Syarikat semasa menikmati makan tengah hari dan empat jam kemudian kami memulakan kembara. Bertolak dari Vancouver, Kanada pada sebelah petang dan tiba di Las Vegas pada hari Sabtu selepas merentasi enam buah negeri iaitu Washington, Oregon, Idaho, Utah, Arizona dan Nevada.

Tiga hari kami tidak menginap di mana-mana hotel sehingga tiba ke destinasi terakhir iaitu Las Vegas. Sepanjang perjalanan kami hanya berhenti beberapa kali di tepi jalan dan hentian rehat untuk tidur. Keadaan cuaca sepanjang pemanduan tidak memuaskan kerana berlakunya kebakaran hutan yang menyebabkan jerebu di beberapa buah negeri.

Laluan seperti ini pernah kami lalui semasa kembara dari Farminton, New Mexico ke Seattle beberapa tahun lalu tetapi pada waktu itu saya tidak rakamkan video semasa pemanduan.
Di bawah ini saya hanya berkongsi beberapa sahaja gambar tetapi untuk laporan penuh mengenai kembara ini, sila tonton video yang dimuat naik. Banyak pemandangan menarik yang dapat dilihat dan antara kegemaran saya ialah semasa merentasi gunung Deadman Pass di Oregon dengan ketinggian 1107 meter/3631 kaki di mana pemanduan ini sangat mencabar dan keindahan lewat petang sebelum matahari terbenam di antara sempadan negeri Idaho dan Utah.
Video ini juga boleh ditonton melalui saluran You Tube Shery NN https://youtu.be/hkVSwOg3Jys

Instagram : blog_th2010
You Tube : Shery NN


No comments:

Post a Comment