Tuesday 10 May 2011

Diet

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Saya bukanlah doktor atau pakar nutrisi yang layak untuk berbicara mengenai diet,tetapi berdasarkan pengalaman serta sedikit maklumat yang diperolehi dari bahan bacaan, maka saya juga telah beberapa kali berjaya dalam proses menguruskan badan atau diet.

Apa yang paling penting dalam proses untuk mengurus atau mengurangkan berat badan ialah DISPLIN.
Semasa saya bekerja di awan biru,saya terpaksa menahan nafsu makan berlebih-lebihan apatah lagi apabila setiap hari melihat pelbagai jenis makanan dan lebih menyelerakan ialah makanan dari kelas perniagaan.Bukan tidak boleh menjamah,tetapi perlulah seimbang.

Diet yang berkesan boleh dicapai antara 1-3bulan,dan sekiranya di dalam tempoh itu tidak berjaya,barangkali diet atau cara pemakanan tidak di dalam langkah yang betul.

Beberapa orang rakan telah meminta tips diet daripada saya dan Alhamdulilah ada antara mereka  yang berjaya.Rakan dari Perak, Nisah Idham juga telah mengucapkan terima kasih kepada saya secara terbuka di ruangan blog beliau.Sesungguhnya saya berbesar hati kerana apa yang saya kongsi telah dipraktiskan sebaik mungkin.

Ini ialah dua gambar sebelum dan selepas diet yang saya jalankan selama tiga bulan pada tahun lalu.
 (Sebelum Diet)

 (Selepas Diet)

Sekadar maklumat tambahan,jika anda sudah mendapat bentuk atau berat badan yang sesuai,tidak bermakna anda harus lupakan segala rutin diet anda sebelum ni.Ingat,pemakanan dan senaman perlu terus diseimbangkan. :-)

6 comments:

  1. aik gemukkk nyer...mcm tak percaya gemuk gitu awak b4 diet.......

    ReplyDelete
  2. Sape tu? Lain sehhhh muka :D hehehe

    Bagus bagus keep up the good work & berilah encouragements kepada yang lain :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous : Nak kata gemuk sgt tu tak lah,tapi berisi..

    Pilotz : kita tak terror mana,sape nk tnya tips,kita kongsi lah. :)

    ReplyDelete
  4. akak.. hehehe cam x caye je akak bole se"chubby" itu.. coz nisah kenal akak, still maintain chumel je kannn...

    ReplyDelete
  5. Chinta Nisah Idham : chubby kan?kuat mkn :)

    ReplyDelete