Sunday 12 July 2015

Maksud Outback Australia

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera


Pasti ramai yang biasa mengaitkan outback dengan Australia. Perlu diingatkan di sini bahawa bukan semua tanah di Australia dipanggil outback.

Outback bermaksud kawasan atau daerah yang luas, jauh dari bandar, pekan kecil atau kampung, tiada penempatan manusia, padang pasir dan tanah gersang serta didiami dengan hidupan liar.




Gambar di atas saya rakamkan di Norseman iaitu sebuah pekan kecil di Australia Barat, kira-kira 725km dari Perth. Norseman merupakan destinasi terakhir untuk para pengembara menambah bekalan asas contohnya seperti air sebelum meneruskan perjalanan merentas Nullarbor Plain menuju ke negeri Australia Selatan. Papan tanda ini cukup jelas bagi memperingati pengembara.

Pekan kecil pertama yang akan dilalui selepas berakhirnya Nullarbor Plain ialah Ceduna, Australia Selatan di mana jarak antara Norseman dan Ceduna ialah 1,200km. Walaupun terdapat beberapa stesen minyak dan rumah rehat tetapi bekalan asas yang ada adalah terhad dan sangat mahal.

Saya merindui kembara outback / outback roadtrip (Perth-Adelaide-Melbourne dan Melbourne-Adelaide-Perth) yang pernah saya lakukan sebanyak empat kali manakala lima kali bagi suami.


Outback Australia.


Jarak antara tempat saya rakamkan gambar ini dengan Perth, Australia Barat ialah 1,627 km dan dengan Adelaide, Australia Selatan ialah 1,069 km.


Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan tentang melancong, sila nyatakan di dalam ruangan komen dan tinggalkan alamat e-mel untuk saya membalasnya kelak. Anda juga boleh ikuti perkembangan saya melalui akaun Instagram, blog_th2010.

No comments:

Post a Comment