Friday 22 July 2016

Pierre - Ibu Negeri South Dakota (Bahagian 2)

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Artikel ini adalah bersambung dari bahagian 1;
http://sharery.blogspot.com/2016/07/pierre-ibu-negeri-south-dakota-bahagian.html

Di Amerika Syarikat, ibu negeri tidak semestinya terletak di bandar besar yang membangun dan mempunyai ramai penduduk. Contohnya ibu negeri California tidak terletak di Los Angeles sebaliknya Sacramento manakala ibu negeri Illinois ialah Springfield, tidak di Chicago.

Begitu juga South Dakota, walaupun bandar besar dan ramai penduduk ialah Sioux Falls dan Rapid City, tetapi ibu negerinya ialah Pierre. Saya sudah melawat separuh daripada keseluruhan ibu negeri di Amerika Syarikat dan setakat ini saya melihat Pierre ialah ibu negeri yang paling mundur dan hanya seperti sebuah kampung biasa. Setiap tempat yang saya lawati mempunyai kekurangan dan kelebihan tersendiri. Meskipun Pierre tidak begitu menarik minat saya tetapi bangunan pentadbiran kerajaan negeri dan tugu peringatan perang (artikel dari bahagian 1) adalah antara tempat yang saya sukai. Pemandangan serta landskapnya bakal membuat pengunjung tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar.

Di sini saya kongsikan beberapa gambar pemandangan pusat bandar dan 18 keping gambar telah saya muatkan di dalam satu klip video selama 28 saat.

Bison ialah haiwan yang banyak terdapat di South Dakota.


Jelas kelihatan kubah bangunan pusat pentadbiran kerajaan negeri (South Dakota State Capitol).


Kereta polis Pierre.


Pusat bandar Pierre pada petang hari Ahad.


Walau ceruk mana sekalipun saya berada di Amerika Syarikat, restoran Cina pasti akan saya temui.


Hotel-hotel di Pierre jelas kelihatan cantik dan besar.




Di dalam satu hari saya dan suami berjaya melawat dua buah ibu negeri iaitu di Bismarck, North Dakota dan Pierre, South Dakota yang jarak antara keduanya ialah 338 kilometer. Kami menyambung pemanduan pada sebelah petang menuju ke Rapid City iaitu bandar kedua paling ramai penduduk di South Dakota. Pemanduan untuk ke Rapid City menggunakan jalan US-83 dan lebuhraya I-90. Sebaik meninggalkan Pierre, kami singgah sebentar di Fort Pierre untuk mengisi minyak kereta. Fort Pierre terletak lebih kurang 4.3 kilometer dengan Pierre dan populasi penduduk yang dikira sehingga tahun 2014 ialah seramai 2134 orang.






















Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan tentang melancong, sila nyatakan di dalam ruangan komen dan tinggalkan alamat e-mel untuk saya membalasnya kelak. Anda juga boleh ikuti perkembangan saya melalui akaun Instagram, blog_th2010.

2 comments:

  1. Nampak macam cuaca sejuk kat sana waktu tangkap gambar ni.. 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maman Reen : Saya pergi ni pada awal musim bunga (Spring) dan cuaca serta suhu masih seperti macam musim sejuk cuma salji dah tak turun lagi :)

      Delete