Wednesday 24 September 2014

Istanbul, TURKI (2006) - Bahagian 3

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Entri ini bersambung dari bahagian 1 : http://www.sharery.blogspot.com.au/2014/09/istanbul-turki-2006-bahagian-1.html
dan bahagian 2 : http://sharery.blogspot.com.au/2014/09/istanbul-turki-2006-bahagian-2.html

Hari Keempat
Pada hari ke empat di Istanbul, hanya saya dan seorang rakan sahaja yang keluar dan berminat untuk melawat ke Topkapi. Tiada lagi aktiviti bersiar-siar secara berkumpulan seperti hari-hari sebelumnya.
Topkapi atau Topkapi Palace ialah istana lama yang merupakan kediaman rasmi bagi kesultanan Uthmaniyyah selama kira-kira 400 tahun. Kini Topkapi dijadikan sebagai muzium dan merupakan tempat tarikan pelancong yang utama di Istanbul.
 
Di hadapan pintu masuk hadapan Istana Topkapi.  Jika tidak silap saya, bayaran masuk dikenakan sekitar USD15 untuk seorang.

Gambar atas kiri : Pemulaan bagi lawatan di dalam Topkapi.

Gambar atas kanan dan bawah kiri : Dinding dan bumbung yang indah dengan warna keemasan.

Gambar bawah kanan : Di belakang saya ialah bilik yang mempamerkan banyak barangan peninggalan Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya seperti contoh janggut baginda Rasullah SAW. Masih terngiang-ngiag kemerduan bacaan ayat suci Al Quran yang diputarkan di dalam bilik itu. Oleh kerana pengunjung tidak boleh merakamkan gambar, maka saya hanya mengambil kesempatan bergambar di luar bilik sahaja.


Gambar atas : Banyak keterangan bergambar yang diletakkan khusus untuk pengunjung.

Gambar bawah : Di bahagian luar istana.

Musim luruh merupakan musim kegemaran saya sejak dari dahulu hingga sekarang. Melihat pokok dan dedaun kering yang bertukar-tukar warna membuatkan saya tidak jemu untuk mengambil gambarnya.

Semasa bersiar-siar di dalam kawasan Topkapi yang besar ini dapat saya bayangkan bagaimana rasanya menjadi penghuni istana pada zaman dahulu. Apabila bosan atau ingin menghirup udara segar, pasti mereka akan bersiar-siar di dalam taman istana sambil melihat pemandangan Istanbul dan Bosphorus (selat).



Dua gambar terakhir sebelum meninggalkan perkarangan istana.

Gambar atas : Fountain of Sultan Ahmed III ialah sebuah struktur air pancut yang terletak di dataran yang besar di hadapan pintu gerbang Topkapi. Ia dibina pada tahun 1728 semasa di bawah kesultanan Uthmaniyyah Sultan Ahmed III.

Gambar bawah : Masih tidak jemu mengambil gambar berlatar belakangkan Blue Mosque.
 
Selepas ke Topkapi, kami menghabiskan waktu pada hari terakhir di Istanbul dengan berjalan-jalan dan membeli-belah di sekitar bandar.

Hari Kelima


Mengambil kesempatan menikmati kedinginan pagi di sekitar hotel sebelum bersiap untuk pulang ke Malaysia.

Mengambil kesempatan menghirup udara pagi di sekitar hotel sebelum bersiap untuk pulang ke Malaysia.

Gambar dirakamkan dari dalam bilik hotel.

Di dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Ataturk Istanbul.

Terima kepada para pembaca yang sudi meluangkan masa mengikuti entri saya yang di bahagikan sebanyak 3 bahagian ini. Daripada ratusan gambar yang saya rakamkan sepanjang berada di Istanbul, hanya lebih kurang 115 sahaja yang dapat saya kongsikan bersama anda.
Cerita mengenai Istanbul tidak berakhir di sini. InsyaAllah jika ada kelapangan saya akan membuat entri mengenai lawatan saya ke Istanbul pada musim panas pula (2009) malah tempat-tempat menarik yang dilawati berbeza dengan apa yang anda lihat di sepanjang lawatan saya pada tahun 2006.


No comments:

Post a Comment