Sunday 24 February 2013

Tart Nenas Buatan Sendiri

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Hujung Minggu

Selama dan sebelum ini saya tidak pernah terfikir akan menghasilkan tart nenas hasil dari air tangan sendiri. Ini kerana apabila melihat rupa dan bentuknya sahaja saya sudah merasakan proses pembikinannya amat rumit.
Kali terakhir saya menjamah tart nenas ialah pada Aidilfitri tahun lau di rumah ibu angkat saya dan rumah sahabatnya di Las Vegas.
http://sharery.blogspot.com.au/2012_08_01_archive.html

atau sila klik kemasukan tahun 2012 bulan Ogos dengan tajuknya "Aidilfitri 2012 di USA".
 

Dalam minggu lalu tiba-tiba terasa hendak makan tart nenas. Hendak tunggu pulang ke Malaysia entah bila pula. Maka saya pendamkan perasaan itu tetapi dalam waktu yang sama saya mencari-cari reseipi di beberapa laman sesawang. Dari dahulu saya ada mendengar ramai yang berkata, inti yang menjadi faktor utama sedap atau tidak akan tart nenas itu. Semalam saya membuat keputusan untuk mencuba membuatnya sendiri. Doh(kulit) dan intinya sekali! 

Gambar atas : Inti yang sedang dimasak

Gambar bawah : Inti yang sudah dimasak dan disejukkan

Gambar atas : Sudah siap dibulat-bulatkan

Gambar bawah : Oleh kerana tidak ada acuan gulung, saya terpaksa membuat bentuk sendiri



Tart nenas yang siap dan sudah dibakar. InsyaAllah di lain waktu saya akan mencubanya dengan menggunakan acuan yang sesuai.

Alhamdulilah terhasil juga tart nenas. Rupa-rupanya sangkaan saya selama ini adalah salah.Cara membuatnya tidaklah susah dan bahan-bahannya pun ringkas. Cuma yang meletihkan ialah proses mengisar nenas dan memasaknya kerana inti nenas perlu digaul tanpa henti sehingga kering dan bertukar warna.  
Percubaan pertama yang sangat berbaloi! :-)

2 comments:

  1. huisshhh nampak sedap je?? sini nak order time puasa je le.. tu pun jarang nak dpt yang betul2 menepati cita rasa.. caya lah acuuu... ate, koi bengkang tak teringin nak buat ke hehehehhe

    ReplyDelete
  2. sazsaz : Teringin punya pasal, kenalah buat sendiri. :) Koi byk kali kita buat,koi bengkang,koi cara manis,dan lain lain.cuma tak citer dlm blog aje :)

    ReplyDelete