Saturday 3 August 2013

Awal Ramadan 2013 Di Singapura

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Sedang kita umat Islam merasai kehangatan sambutan Aidilfitri yang bakal menjelang tidak lama lagi, saya pula baru hendak bercerita mengenai awal Ramadan 2013. Kehidupan saya yang jarang ada di rumah dan lebih banyak terbang ke sana sini membuatkan cerita - cerita yang saya siarkan di dalam blog ini agak sedikit lewat dari tarikh sebenar.

Tahun ini saya dan suami berkesempatan menyambut bulan Ramadan dan berpuasa di Singapura. Ini juga adalah pengalaman pertama kali saya berpuasa di sini.
Saya kongsikan beberapa gambar yang dirakamkan semasa saya berjalan - jalan di sekitar Geylang dan Bazaar Ramadan Causeway Point Woodlands.

Gambar atas : Tanjong Katong Complex

Gambar bawah : Joo Chiat Complex

Gambar dua dari atas : Seawal jam 5.00 petang kelihatan ramai yang sudah mengambil tempat duduk dan meja di gerai makan di Haig Road untuk berbuka puasa.





Berbuka puasa di Restoran Hajah Maimunah di Joo Chiat Road, Geylang.

Berbuka puasa di Restoran Hajah Maimunah di Joo Chiat Road, Geylang.
  
Suasana di sekitar Geylang.

Gambar atas kanan : Semasa berada di Joo Chiat Complex, saya ternampak akan dapur yang perlu diisikan dengan minyak tanah. Teringat pula semasa saya kecil, ibu saya pernah menggunakan dapur ini.

Suasana malam di sekitar Geylang.
Bazaar Ramadan Causeway Point Woodlands.

Bazaar Ramadan Causeway Point Woodlands.




Melalui pemerhatian saya, jualan daging dendeng dan vadai paling mendapat tempat di hati pembeli. Tidak dinafikan daging dendeng yang saya beli dari dua buah gerai berbeza memang sedap.
Begitulah sedikit sebanyak pengalaman saya merasai berpuasa di Singapura dan walaupun baru masuk bulan Ramadan, kemeriahan Aidilfitri sudah terasa terutama sekali di sekitar Geylang.

No comments:

Post a Comment