Monday 12 May 2014

Taipei, Taiwan (2005)

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Penerbangan bermula dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu dan transit sebentar sebelum meneruskan penerbangan pada lewat petang ke Taipei. Bekerja sebagai anak kapal memerlukan kami sentiasa peka dengan cuaca di negara yang bakal dituju kerana ia memudahkan kami dalam memilih pakaian yang hendak dibawa. Kenangan manis yang tidak akan saya lupakan pada penerbangan kali ini ialah;
- Pertama kali menjejakkan kaki ke Taipei.
- Pertama kali bertugas keluar negara di dalam bulan puasa.
- Pertama kali merasai pengalaman cuaca yang sedikit dingin.

Pesawat B737-400 selamat mendarat di Taiwan Taoyuan International Airport, Taipei pada sebelah malam. Selepas daftar masuk di hotel, saya sempat keluar sebentar berjalan-jalan di sekitar kawasan.
Dari bulan Jun hingga Oktober adalah musim taufan di Taiwan. Alhamdulilah semasa saya berada di sana tiada perkara buruk berlaku.

Gambar atas : Pemandangan dari hotel penginapan.

Gambar bawah : Selepas menaiki dan bertukar-tukar keretapi aliran ringan
(Taipei Metro Rapid-Transit Network), kami berjalan kaki menuju ke Taipei 101.

Taipei 101 - Rekod sebagai bangunan tertinggi di dunia ini dipegang selama tujuh tahun iaitu dari 2004 sehingga 2011.

Di kawasan berhampiran Taipei 101.

Gambar atas : Bergambar di hadapan pintu masuk Taipei 101. Hanya dua orang rakan sekerja yang saya masih ingat nama mereka iaitu di sebelah kiri saya ialah juruterbang Rosli/Rosdi dan paling kanan dalam gambar ialah ketua pramugari Carolyn.

Gambar bawah : Salah sebuah pusat membeli belah yang terletak berhadapan dengan Taipei 101.

Gambar atas : Bersama pengawal beruniform.

Gambar bawah : Di salah sebuah stesen keretapi aliran ringan di Taipei.

Di hotel penginapan untuk anak-anak kapal MAS.

Berbuka puasa di sebuah restoran halal. Anda boleh melihat wang kertas yang ada di atas meja makan kami. Ia dihadiahkan oleh para pengunjung dari pelbagai negara.
Gambar atas : Ximending diberi gelaran "Harajuku of Taipei" dan "Shibuya of Taipei" kerana terkenal sebagai pusat fesyen dan hiburan. Ximending Pedestrian Area adalah kawasan pejalan kaki yang pertama dibina di Taipei dan merupakan yang terbesar di Taiwan. Di sini juga pertama kali saya melihat kedai-kedai membuat tatto badan yang begitu terbuka dan jelas dilihat oleh pengunjung termasuk saya sendiri.

Gambar bawah : Pasar malam Shilin (Shilin Night Market) merupakan pasar malam terbesar di dalam bandar. Banyak barang yang pernah saya beli di sini contohnya kasut, hiasan rumah, aksesori telefon bimbit, aksesori hiasan wanita seperti anting-anting, rantai leher, bulu mata palsu dan lain-lain lagi.

Semasa penerbangan pulang ke Kota Kinabalu dan Kuala Lumpur.
Pada awalnya saya tidak dapat membayangkan apa yang istimewa tentang Taipei kecuali Taipei 101 yang begitu terkenal sekali di mata dunia. Hanya selepas kedatangan pertama, barulah saya tahu bahawa Taipei begitu terkenal kerana mempunyai banyak pasar malam sekaligus ianya adalah syurga membeli belah dan di sesetengah kedai, para pembeli berpeluang untuk membuat tawaran harga.

Saya berpeluang naik ke bangunan tertinggi di dunia iaitu Taipei 101 hanya selepas kedatangan saya ke Taipei pada kali ketiga dan kelima. Teruskan bersama blog Terjemahan Hati untuk artikel seterusnya.

2 comments:

  1. salam kenal...

    sy menanti entri berikutnya tentang Taiwan...ada niat nak ke sana, tp masih ada rasa was-was s/ada best ke tidak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal. Memang saya akan akan kongsi gambar dan cerita tentang kunjungan saya ke Taiwan untuk tahun 2006/07/08/09 tapi bukan dalam masa yang terdekat sebab saya byk entry lain nak publish. Sebarang pertanyaan, email saya di nnsyazly@gmail.com

      Delete