Wednesday 29 July 2015

Tips Melancong : Adab dan Displin Sebelum Memasuki Pesawat

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Apabila berada di lapangan terbang, saya dan suami seringkali melihat gelagat penumpang di mana dari pemerhatian itu kami dapat mengetahui samada mereka adalah penumpang kerap 
(frequent flyer) atau tidak. Tidak kira kategori mana sekalipun penumpang itu, yang penting ialah adab, displin serta etika seseorang adalah amat penting apatah lagi apabila berada di tempat awam.

Berbalik kepada tajuk di atas, saya ingin berkongsi tips bagaimana cara untuk mendisplinkan diri semasa mahu memasuki pesawat. Beberapa atur cara di bawah ini dapat membantu seseorang penumpang yang mungkin pertama kali ingin menaiki kapal terbang atau penumpang kerap tetapi mereka tidak menyedari kesilapan yang dilakukan di dalam pesawat. Penumpang yang berdisplin dan berhemah akan turut membantu mengurangkan beban dan masa tugasan anak kapal.


Di Dewan Menunggu / Pintu Perlepasan
- Pintu perlepasan bagi sesuatu penerbangan mungkin akan bertukar pada minit-minit terakhir dan barangkali waktu berlepas terpaksa ditangguhkan. Ia adalah perkara biasa yang berlaku di mana-mana lapangan terbang oleh itu anda dinasihatkan supaya memeriksa beberapa kali di papan jadual elektronik. Jangan mengambil mudah tentang perkara ini kerana sekiranya terjadi perkara yang tidak diingini, tidak ada sesiapa yang perlu dipersalahkan kecuali diri sendiri.

- Semasa duduk di dewan menunggu, anda hendaklah selalu peka dengan sebarang pengumuman yang diberikan. Selain daripada pengumuman biasa, petugas penerbangan mungkin ingin mengumumkan sebarang notis penting atau kecemasan yang membabitkan individu.


Gambar ini dirakamkan di salah sebuah lapangan terbang di Amerika Syarikat. Saya rasa agak tenang apabila duduk di sini kerana para penumpang tidak membuat bising.

- Sebelum berbaris masuk ke dalam pesawat, pastikan anda mengasingkan barangan dari bagasi kabin atau beg yang ingin diletakkan di tempat penyimpanan (overhead compartment) dan barang yang ingin diletakkan di bawah tempat duduk. Contoh seperti camera, telefon bimbit dan buku. Sering saya perhatikan apabila penumpang yang sudah tiba di kerusi mereka baru hendak membuat pengasingan barang. Jika seorang boleh membazirkan masa selama tiga hingga lima minit, bagaimana pula jika lima atau enam penumpang yang melakukan perkara yang sama? Semestinya ia akan melambatkan proses penumpang masuk (boarding).


Berbaris
Penumpang yang tidak tahu berbaris atau memotong barisan adalah perkara yang cukup merimaskan saya. Tingkah laku seperti ini yang membuatkan saya boleh mengenal pasti mereka adalah penumpang yang jarang menaiki kapal terbang atau yang jika kerap sekalipun sifat dan cara bodoh sombong mereka amat menjelakkan.

- Berbaris mengikut turutan. Penumpang kurang upaya, ibu bapa bersama bayi dan anak kecil, penumpang kelas pertama, perniagaan dan kelas ekonomi bahagian belakang akan diberi keutamaan untuk masuk ke dalam kabin pesawat terlebih dahulu.


Barisan dibahagikan kepada dua untuk penumpang di dua kelas yang berbeza.

Apabila penumpang kelas pertama, perniagaan membayar tambang yang mahal, banyak hak keistimewaan yang diberikan kepada mereka. Bergantung kepada sesebuah syarikat penerbangan, kebiasaannya penumpang kerap yang memegang kad Platinum, Emas dan Perak turut diberi kebebasan untuk masuk pesawat lebih awal tidak kira samada mereka duduk di kelas pertama, perniagaan atau ekonomi.

Barisan Priority dikhaskan untuk penumpang kelas pertama, perniagaan serta penumpang kerap yang memegang kad keahlian Platinum, Emas, Perak serta yang setaraf dengannaya. Saya dan suami sedang berdiri di barisan ini untuk memasuki pesawat.
Main pula adalah untuk penumpang biasa.

Gambar ini dirakamkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles beberapa bulan lalu semasa saya pulang sebentar ke Australia. Anda boleh lihat bagaimana penumpang QANTAS kelas pertama dan perniagaan yang menunggu barisan dibuka. Walaupun keutamaan diberikan kepada mereka tetapi apabila belum tiba pengumuman dibuat, mereka cukup berdisplin berdiri di luar kawasan yang ditetapkan.

Sikap dan tingkah laku yang negatif akan dipandang rendah dan dicemuh oleh orang lain, oleh itu melalui tips ini saya berharap ia dijadikan iktibar sekaligus menjadikan diri anda sebagai penumpang yang berdisplin dan berhemah.


Tips Melancong yang saya kongsikan di sini adalah bersiri dan saya akan terus siarkan secara berperingkat.
Entri yang lain boleh anda baca di sini;

Tips Melancong - Perancangan Percutian Ke Luar Negara
http://sharery.blogspot.com.au/2015/01/tips-melancong-perancangan-percutian-ke.html

Tips Melancong - Pengurusan Pakaian Dan Bagasi 
http://sharery.blogspot.com.au/2015/03/tips-melancong-tata-cara-dan-adab.html

Tips Melancong - Tatacara Dan Adab Semasa Berada Di Lapangan Terbang;
http://sharery.blogspot.com.au/2015/03/tips-melancong-tata-cara-dan-adab.html

Tips Melancong - Cara Mengatasi Jet Lag
http://www.sharery.blogspot.com.au/2015/05/tips-melancong-bagaimana-cara-mengatasi.html

Tips Melancong - Cara Menjaga Keselamatan Pasport
http://sharery.blogspot.com.au/2015/06/tips-melancong-cara-menjaga-keselamatan.html

Tips Melancong - Mengetahui Lokasi Pejabat Kedutaan Dan Konsulat Di Luar Negara
http://sharery.blogspot.com.au/2015/06/tips-melancong-mengetahui-lokasi.html

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila nyatakan di dalam ruangan komen dan tinggalkan alamat e-mel untuk saya membalasnya kelak. Anda juga boleh ikuti perkembangan terbaru saya melalui akaun Instagram, blog_th2010.





2 comments:

  1. bestnya travelling..nice sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sufi. Maaf lewat reply, banyak komen yang saya terlepas pandang.
      Terima kasih sudi follow blog saya. Alhamdulilah rezeki saya dapat mengembara.
      Saya dah beralih ke new website, jumpa di sana ye. www.sheryonthemove.com

      Delete