Thursday 14 April 2011

Hujung Minggu Di Adelaide

Assalamualaikum w.ht dan Salam Jumaat

Pada hari Jumaat minggu lalu, setelah saya dan suami selesai menunaikan solat subuh, kami berbual-bual kosong sambil memikirkan menu untuk sarapan pagi.Entah kenapa,kami tidak menemui idea langsung  apa hendak dimakan untuk sarapan (kerana kami jarang mengambil sarapan pagi).
Kemudiannya, dengan sepontan suami berkata "jom pergi Pondok Bali! (restoran di Adelaide) . Lantas saya menjawap, "Adelaide!!Yeayy!Jom,jom!".
Sebenarnya,suami tidak berniat dengan apa yang beliau katakan sebentar tadi,hanya sekadar gurauan.Tetapi lama kelamaan,beliau sendiri yang berubah fikiran dan akhirnya lebih kurang jam 11pagi,kami pun bertolak dari rumah untuk ke Adelaide,Australia Selatan.

Perjalanan dari Melbourne ke Adelaide jika menggunakan pengangkutan udara mengambil masa sekitar 55minit, manakala jika memadu dengan kereta mengambil masa lebih kurang 7-10jam.

Oleh kerana percutian kami ke Adelaide pada kali ini dipenuhi dengan aktiviti jalan-jalan cari makan,maka di sini saya sertakan beberapa gambar yang berkenaan dengannya :-)

A Taste Of Spice
57 Gouger Street, Adelaide
Menikmati Kari Laksa (sebenarnya mee kari)
Nasi Ayam Hainan , Black Peppercorn Chicken dan Teh Tarik
Kedatangan kami ke sini bukanlah pertama kali,sebelum ini kami telah pun menjamu selera di A Taste Of Spice dan berpeluang berbual dan bergambar bersama pemilik restoran.Apa yang kami kagum tentang mereka ialah sikap rendah diri kerana pada awal pertemuan, mereka tidak mahu mengaku yang mereka lah 'bos kedai'.Mereka lebih selesa dianggap sebagai pelayan dan tukang masak sahaja.
Apa yang lebih menarik lagi,kesemua mereka berasal dari Malaysia.

Bersama orang kuat A Taste Of Spice. Gambar di ambil pada tahun lepas
Cibo Espresso
Cibo ialah kafe atau kedai kopi yang ditubuhkan pada tahun 2000 dan berpusat di Adelaide.Jika anda berpeluang datang ke Adelaide,anda patut melangkah masuk ke Cibo kerana kafe ini tidak terdapat di bandar-bandar besar lain seperti Sydney,Melbourne atau Perth.
Cibo hanya mempunyai cawangan di Adelaide dan Queensland sahaja.
(www.ciboespresso.com,au)
Minumam panas yang unik,coklat dan krim bertekstur pekat seperti ais krim
Pondok Bali
310 Pulteney Street Adelaide


Inilah restoran Indonesia Pondok Bali,gurauan suami pada awal pagi Jumaat lalu telah membawa kami ke sini sekali lagi buat kali kedua.
Jika pada kunjungan pertama, kami dapat berbual bersama pemilik restoran Pondok Bali,tetapi pada kali ini kami dapat berbual pula dengan salah seorang pelayan restoran yang berasal dari Petaling Jaya,Selangor.
Makan malam di Pondok Bali
Masih ada beberapa restoran dan kafe yang menarik di Adelaide yang tidak saya ceritakan di atas.
Hari hujan dan mood lapar membuatkan kami kadang kala terlupa untuk mengambil gambar makanan serta minuman.

Membeli belah? Jawapannya ,TIDAK! Kami sekadar window shoppping sahaja dan tidak ada satu barang pun dibeli di Adelaide.
Kami pun kurang mengambil gambar kerana terlupa membawa kaki kamera (tripod).Percutian singkat pada kali hanya untuk MAKAN! :-)

Sampai kita berjumpa lagi pada masa akan datang,sekian . :-)

6 comments:

  1. Pilotz : Jom :)

    Nisah : yummylicious ;)

    ReplyDelete
  2. bape hari di Adelaide?...wah ckap gurauan spontan je..tup tup dah sampai eh jln2 cari mkn di Adelaide...

    ReplyDelete
  3. Anonymous : Selalunya,yg tak plan yg menjadi :) kami pergi 3hari 2malam je..

    ReplyDelete
  4. Hehehe macam pergi CBR also unplanned :) Tu yang best :)

    ReplyDelete