Sunday 3 April 2011

Multicultural Festival

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Hari Ahad

Seperti yang saya pernah beritahu sebelum ini,di Melbourne begitu banyak festival yang dijalankan di sepanjang tahun.Miggu lalu,dalam kesibukan saya mengikuti perkembangan perlumbaan F1 di Albert Park,saya sempat juga singgah ke Multicultural Festival di Federation Square.
Tujuan festival ini diadakan adalah untuk memperkenalkan kepada orang ramai dan pelancong asing bahawa negara Australia mempunyai penduduk yang berbilang kaum,bangsa,agama dari pelbagai negara.Antara yang ditonjolkan pada hari tersebut ialah memperkenalkan tarian,muzik,makanan,pakaian dan lain lain lagi.
Kraftangan dari Indonesia
Kraftangan dari Jepun
Kasut yang menggunakan fabrik dengan hasil seni
Beg kitar semula yang menggunakan bahan terbuang seperti plastik
Terdapat banyak gerai menjual makanan tetapi hanya dua sahaja yang halal termasuklah gerai menjual Gozleme,makanan popular rakyat Turki (ala murtabak)
Oleh kerana jualan makanan halal sangat terhad,maka saya hanya membeli air minuman sahaja.Terfikir juga apa ole-ole yang dapat saya bawa pulang sebagai kenangan,..dan akhirnya saya memperolehi ini dengan percuma! :-)
Dua buah beg membeli belah dari dua jabatan kerajaan dan disertakan sekali buku nota,kipas tangan,pembaris,dan pelekat cermin kereta.

Saya gemar mengumpul beg membeli belah kerana di Australia penggunaannya begitu meluas sejak dahulu lagi.Barangkali selepas ini saya akan memperkatakan mengenai beg membeli belah pula.Nantikan.... :-)

4 comments:

  1. Multiculturism at work in AU :)
    Varieties of ethnic group living as one :)

    ReplyDelete
  2. akak, canteknye kraftangan tu..
    chumel2 aje.. beli nisah satu
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. Nisah : Akak tak beli apa2 pun masa gi festival ni :)

    ReplyDelete
  4. erm ye ke kak, heheha xpe nisah gurau aje :)

    ReplyDelete