Monday 31 March 2014

Pencipta Kotak Hitam Berasal Dari Australia

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Pada suatu masa dahulu idea beliau seringkali ditolak dan tiada pihak yang berminat. Kini, teknologi yang beliau cipta itu sudah diguna pakai malah sehingga ke hari ini operasi untuk mencari barang hasil ciptaan beliau sedang giat dijalankan di Lautan Hindi.

Beliau yang dimaksudkan ialah mendiang Dr David Warren, pencipta kotak hitam (Black Box) untuk kapal terbang. Lebih membanggakan ialah Dr David Warren berasal dari Australia. Beliau lahir pada 20 Mac 1925 di Groote Eylandt, Northen Territory dan meninggal dunia pada 19 Julai 2010 pada umur 85 tahun di Melbourne, Victoria. Beliau dikebumikan dalam keranda yang mempunyai label bertulis, "Flight Recorder Inventor;Do Not Open".

Anda boleh ke blog milik suami saya iaitu, www.planeconversation.blogspot.com (dalam Bahasa Inggeris) atau terus http://planeconversation.blogspot.com.au/2013/10/the-black-box-flight-recorder.html untuk membaca cerita penuh mengenai sejarah kotak hitam dan Dr David Warren. Artikel tersebut telah disiarkan pada tarikh 20 Oktober 2013.















No comments:

Post a Comment