Sunday 27 April 2014

Ibu Pejabat Dunia Caterpillar (CAT) Di Peoria, Illinois, Amerika Syarikat

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Caterpillar Inc (CAT) adalah sebuah syarikat dari Amerika Syarikat yang mereka bentuk, mengilang serta menjual jentera untuk pembinaan, perlombongan, penjana enjin gas asli, diesel serta turbin gas dan lokomotif diesel-elektrik. Selain daripada itu, CAT adalah jenama terkenal pengeluar kasut dan pakaian. 

Ibu pejabat CAT (World Headquarters) terletak di Peoria, kira-kira 267 kilometer dari bandar Chicago. Majoriti penduduk tempatan bekerja dengan syarikat terkemuka Caterpillar ini. Para tetamu yang menginap di hotel-hotel di sekitar Peoria juga kebanyakannya ialah pekerja CAT yang datang dari serata pelusuk dunia untuk menghadiri mesyuarat mahupun khusus.

Saya pasti anda pernah melihat jentera CAT yang terkenal dengan logo berwarna hitam dan kuning.
Bagi rakyat Amerika Syarikat, rata-rata mereka mengetahui akan popularnya ibu pejabat CAT di Peoria, Illinois. Bermula dari Lapangan Terbang Antarabangsa Peoria, tepi-tepi jalan atau di pusat bandar, iklan dan poster Caterpillar pasti kelihatan di mana-mana. Pendek kata, Peoria begitu sinonim dengan Caterpillar.


Antara papan iklan dari Caterpillar yang terdapat di Peoria.

Pusat bandar Peoria.

Bangunan ibu pejabat (World HQ) Caterpillar di Peoria, Illinois.


Pintu masuk hadapan bangunan ibu pejabat.


Bangunan-bangunan Caterpillar yang lain di sekitar Peoria.

Merchandise Centre - Bangunan yang dikhaskan untuk menjual barangan keluaran Caterpillar seperti baju, kasut dan cenderamata. Pekerja syarikat Caterpillar akan diberi diskaun bagi setiap pembelian.

Bangunan di sebelah bahu kiri saya ialah Merchandise Centre, manakala di belakang saya ialah bangunan ibu pejabat Caterpillar (World HQ).

Selepas ini saya akan berkongsi dengan para pembaca gambar-gambar yang saya rakamkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Peoria yang saya anggap seperti muzium Caterpillar. 

2 comments:

  1. Wahh.. Akak kerja dgn company caterpillar ehh. Sye mmg minat nk kerja dgn caterpillar tapi tade rezeki lgi.. Klau tgk comment ni tlg add sye kt fb syakir ali umur 20. Sye ade soalan nk tnye kat Akak. Sekian trima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syakir : Terima kasih sudi komen di sini. Maaf akak takde Facebook. Kalau ada sebarang pertanyaan, adik tinggalkan alamat email di mana-mana ruang komen ye. InsyaAllah kalau ada waktu akak akan reply.

      Delete