Friday 20 March 2015

Pameran Mambo Di Melbourne

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Tempat : NGV Studio -  Melburne, Australia
Tarikh   :  6 Disember 2014 - 22 Februari 2015
Mambo 30 Years of Shelf Indulgence


Mambo ialah jenama pakaian yang dianggap sebagai salah satu jenama yang paling terkenal di Australia. Mambo merupakan ikon kepada negara dan sinonim dengan karya seni gaya komik. Unsur jenaka di dalam setiap karya kebanyakannya memaparkan tentang Australia.

Pameran ini diadakan bersempena ulang tahun Mambo yang ke 30. Saya 'ditarik' oleh suami untuk hadir ke pameran ini kerana beliau adalah peminat setia Mambo sejak kecil lagi. Antara barangan Mambo yang masih disimpan oleh suami sehingga sekarang ialah beg sekolah.

Komik yang disampaikan adalah sangat ringkas. Tidak perlu ayat panjang berjela, cukup sekadar gambar dan beberapa perkataan ia bakal membuatkan orang ketawa. Buktinya ialah, reaksi ketawa seorang diri oleh para pengunjung baik tua atau muda dapat saya lihat di dalam bilik pameran. Mungkin sesetengah orang tidak memahami gaya jenaka Mambo kerana ada kalanya ia sedikit tersirat. Ia lebih dekat atau difahami oleh penduduk dan rakyat Australia seperti saya dan suami.

Semoga anda terhibur dengan gambar-gambar di bawah ini.




























#mambo #melbourne #australia

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila nyatakan di dalam ruangan komen dan tinggalkan alamat e-mel untuk saya membalasnya kelak. Anda juga boleh ikuti perkembangan saya melalui akaun Instagram, blog_th2010.



No comments:

Post a Comment