Tuesday 1 September 2015

Hahndorf - Pekan Jerman Di Australia Selatan (Bahagian 1)

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Hahndorf adalah sebuah pekan kecil yang terletak kira-kira 26 kilometer dari bandar Adelaide iaitu ibu negeri Australia Selatan. Keistimewaan Hahndorf yang menarik tarikan pelancong ialah ia mirip kepada sebuah perkampungan di Jerman. Mengikut sejarah, kewujudan Hahndorf adalah kerana penghijrahan pendatang asing Jerman ke Australia Selatan pada tahun 1839 sekaligus di Hahndorf mereka membuat penempatan.

Entri mengenai Hahndorf akan saya kongsikan sebanyak tiga bahagian dan ianya merupakan koleksi gambar-gambar baru dan lama serta dari pelbagai musim. Untuk bahagian 1 anda dapat mengikuti perjalanan pemanduan yang bermula dari Adelaide dan berakhir di Hahndorf. Ia dirakamkan pada musim bunga (Spring) tahun 2010.


Perjalanan yang bermula dari Adelaide.

Hampir memasuki pekan Hahndorf.


Gambar atas : Kedai menjual cenderamata.

Gambar bawah : Kedai menjual daging.

Saya masih ingat lagi semasa saya bekerja sebagai pramugari di Malaysia Airlines, jem serta madu jenama Beerenberg dihidangkan untuk penerbangan di kelas perniagaan.  Saya begitu teruja apabila masuk ke kedai menjual jem jenama Beerenberg dan sungguh tidak menyangka akhirnya dapat menjejakkan kaki ke tempat asal jenama Beerenberg. Ladangnya terletak berhampiran dengan pekan ini. 






Pelbagai papan tanda yang begitu menarik perhatian.

Rasa begitu tenang dan mendamaikan apabila dapat bersiar-siar di waktu pagi dengan cuaca yang sejuk.

Pengurus restoran dengan peramah dan baik hati membenarkan kami masuk ke dalam restoran untuk mengambil gambar walaupun kami tidak mempunyai sebarang perancangan untuk menikmati hidangan di situ.






Saya tidak melepaskan peluang mengambil gambar hampir ke semua kedai-kedai (luar kedai) di pekan ini. Hiasan luaran dan senibina bangunan begitu kreatif dan cantik sekali. 





Hampir satu jam setengah saya dan suami menghabiskan waktu bersiar-siar di sekitar pekan Hahndorf.

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya dan jangan lupa untuk nantikan dua bahagian seterusnya yang bakal saya siarkan tidak lama lagi.

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila nyatakan di dalam ruangan komen dan tinggalkan alamat e-mel untuk saya membalasnya kelak. Anda juga boleh ikuti perkembangan terbaru saya melalui akaun Instagram, blog_th2010.

No comments:

Post a Comment