Sunday 31 January 2010

Buku Panduan Halal

1/2/2010
Assalamualaikum w.h.t,Salam Sejahtera

Bertemu kita dalam laman blog saya untuk kali kedua pada bulan baru ini :-)

    
Pasti anda ingin tahu lebih lanjut mengenai gambar di atas.
Ia adalah buku mini bertajuk 2010 Halal Outlets in Western Australia yang di keluarkan oleh ICWA(Islamic Council Of Western Australia).
Jika anda masih ingat dalam laman blog saya bertajuk Jalan Jalan Cari Makan,ada saya ceritakan disitu mengenai buku panduan halal yang sering menjadi rujukan saya dan suami.Jadi disini saya paparkan buku berkenaan kepada anda semua.

Terkandung beberapa kategori terdiri daripada restoran,kafe,kedai roti,kedai kebab,kedai menjual daging,dan pusat menyembelihan daging serta ayam halal.Tidak mampu mengira jumlah keseluruhan yang ada,malah menurut kata suami,masih ada banyak lagi kedai,restoran halal yang tidak disenaraikan di dalam buku tersebut.


Charco's , mempunyai beberapa cawangan yang menjual pelbagai pilihan daging ayam,kambing bakar dan juga beberapa variasi campuran salad.Menu wajib yang menjadi pilihan saya setiap kali datang kesini ialah rusuk kambing madu bakar :-)


Campuran salad dan ayam

Saya sisipkan di salah satu muka surat di dalam kategori  Manufacturers(pengilang/pembuatan).Dapat dilihat di bawah ini Perth Inflight Catering.Ianya bermaksud bekalan daging tidak kiralah ayam,lembu ataupun kambing,telah disahkan halal.Dalam erti kata yang lain,makanan yang diuruskan oleh katering untuk para penumpang dan untuk kesemua syarikat penerbangan yang keluar dari Perth adalah Halal!


Prestige adalah salah satu di antara syarikat pengeluar,penternak ayam halal yang terkenal dah juga kualiti serta mutu daging yang tidak dapat disangkal kehebatannya malah begitu terkenal di kalangan penduduk tempatan.Kebanyakan restoran restoran "orang putih" juga mengambil daging Prestige,cuma masalahnya majoriti mereka tidak tahu apakah itu halal dan mereka tidak tahu menahu tentang sijil halal yang dikeluarkan oleh ICWA.


Saya dan suami sudah lama juga mengenali Pretzos.(www.pretzos.com.au).
Sering kali melintas di depan gerai menjualnya sahaja sambil menghidu bau wangi doh roti yang sedang dibakar tetapi tidak berani mencuba kerana ada di antara menunya mempunyai kandungan daripada pepperoni,sosej dan bacon.
Sehinggalah pada awal tahun ini,apabila kami membelek helaian demi helaian buku panduan halal,barulah kami mendapat infomasi terkini!Lihat saja di bawah ini :-)


Singgah di salah satu cawangan Pretzos di Cockburn Gateway pada minggu lepas,saya membeli tiga jenis menu yang berbeze;
-Pepperoni & Cheeze
-Bacon & Cheeze
-Original Plain
Ketiga tiga dibeli dengan harga AUD15

Jika dilihat pada gambar nampak kecil kan?Tetapi sebenarnya menjamu sekeping sahaja sudah kenyang :-)
Pastinya saya akan menjadi salah seorang pelanggan tetap Pretzos pada masa akan datang.. :-)

































3 comments:

  1. Makan inflight QF memang Halal. Ramai yang tak percaya. Banyak lagi makanan yang nak try nie. Tak sabar :) lapar tengok pix ni semua. Good report on makanan :) balik nanti kita pergi CTT lagi hehehe

    ReplyDelete
  2. waaa... bnyaknya kdai mknan n mknan yg ley dpt kt sna!!! cek g sna hilang diet cek.. hihihihi
    acu, pretzos nie mcm auntie anne tu ke?

    ReplyDelete
  3. ye,mcm aunty anne.Tp pilihan menu aunty anne sgt terhad.Tp pretzos ni mcm2 pilihan dan yg best nye besar 2,3kali ganda dr aunty anne

    ReplyDelete