Thursday 11 June 2015

Kota Cinta Seattle

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Saya sering menganggap Seattle adalah sebuah kota cinta. Bukan semalam atau kelmarin tetapi sejak saya meminati filem Sleepless In Seattle lakonan Tom Hanks dan Meg Ryan pada tahun 1993. Selepas dari itu saya menyukai apa sahaja drama dan filem romantik yang menjalankan pengambaran di Seattle termasuklah Grey's Anatomy dan yang terbaru Fifty Shades Of Grey.

Walaupun sejak dari dahulu lagi saya meminati bandar Seattle tetapi saya tidak pernah membayangkan untuk datang ke sini. Pertama kali menjejakkan kaki ke Seattle pada tiga tahun lalu membuatkan saya benar-benar jatuh hati dengannya.

Saya rasa gembira kerana dapat mengambil gambar pemandangan Seattle dari kamera sendiri. Pemandangan yang saya kagumi sejak dari saya kecil lagi. Ini adalah gambar terbaru yang saya rakamkan beberapa minggu lalu. Ia dirakamkan pada berlainan waktu. Saya tidak membawa kaki kamera (tripod) tetapi hanya bergantung kepada tembok yang senget dan tidak sekata. Mujurlah saya mengetahui sedikit sebanyak cara untuk mengambil gambar panorama pada sebelah malam dan inilah hasilnya.

Sudah beberapa kali saya datang berkunjung ke Seattle tetapi saya tidak pernah jemu malah makin kerap datang, makin banyak lagi gambar yang saya rakamkan.


Pemandangan yang dirakamkan pada waktu senja. Gambar seperti ini boleh dilihat di mana-mana poskad yang dijual di kedai cenderamata.


Pemandangan pada sebelah malam sekaligus mengingatkan saya dengan drama bersiri Grey's Anatomy.


Cuaca yang baik dengan langit yang tidak berawan membuatkan pemandangan bandar Seattle lebih cantik. Menuntut masa yang agak lama untuk mencari posisi yang sesuai di tambah dengan kedinginan malam, ia tetap berbaloi dan merupakan satu kepuasan bagi saya.


Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan tentang melancong, sila nyatakan di dalam ruangan komen dan tinggalkan alamat e-mel untuk saya membalasnya kelak. Anda juga boleh ikuti perkembangan saya melalui akaun Instagram, blog_th2010.


No comments:

Post a Comment