Thursday 29 December 2016

Imbasan Tahun 2016

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Setiap tahun saya hanya memilih hanya beberapa sahaja kenangan manis untuk diketengahkan di dalam entri imbasan. Berikut ialah imbasan tahun 2016.


Menyambut tahun baharu 2016 bersama suami dan keluarga mertua di Singapura.


Berpeluang melawat negeri Pulau Pinang dengan menaiki feri dari Butterworth ke George Town dan menggunakan Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'azdam Shah (Jambatan Pulau Pinang Kedua) . Kali terakhir saya datang ke Pulau Pinang ialah  sekitar lapan tahun lalu semasa bertugas sebagai pramugari MAS.

http://sharery.blogspot.com.au/2016/02/pulau-pinang-malaysia-bahagian-1.html

http://sharery.blogspot.com.au/2016/03/pulau-pinang-malaysia-bahagian-2.html


Dapat menyambut 1 Ramadan dan berpuasa selama satu minggu bersama keluarga di Ipoh, Perak. Kali terakhir saya berpuasa di Malaysia ialah pada tahun 2009.



Berpuasa di Ipoh, Perak.


Kenangan indah dapat menyambut Aidilfitri di Melbourne, Australia bersama keluarga-keluarga angkat dan teman yang lain. Kali terakhir saya menyambut Aidilfitri di Melbourne ialah pada tahun 2011.










Kenangan manis tahun ini yang tidak disangka-sangka ialah bertemu secara tidak sengaja dengan penyanyi terkenal Malaysia iaitu Datuk Siti Nurhaliza (dan Dato' K) di Australia. Saya ialah peminat Siti Nurhaliza sejak beliau menjadi Juara Bintang HMI 1995 dan sehingga kini lagu-lagu lama beliau masih di dalam simpanan di dalam telefon tangan saya.








Ini merupakan pertemuan kali ke tiga kami di tiga negara berbeza. Pertemuan pertama kali ialah di Hotel Syuen Ipoh, Perak pada November 1999 di mana ketika itu saya menyaksikan latihan persembahan Siti dan Anuar Zain sempena Festival Filem Malaysia.

Kali kedua saya bertemu dengan beliau dan Dato' K ialah di Bali, Indonesia pada tahun 2007. Ketika itu saya bertugas di dalam kelas ekonomi manakala mereka duduk di kelas perniagaan. Oleh kerana terlalu sibuk dan kesuntukan waktu, saya tidak dapat bergambar bersama.


Di Hotel Syuen, Ipoh tahun 1999 - Saya membawa kulit album Siti Nurhaliza untuk beliau tandatangani.


Percutian tanpa dirancang ke Malaysia pada bulan Oktober lepas nampaknya memberi makna besar bagi saya kerana berkesempatan menghadiri majlis Konvokesyen UniKL yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya yang mana saya menyaksikan anak saudara sulung menerima ijazah.


Bergambar bersama abang sulung sementara menantikan majlis yang akan berlangsung. Saya menggantikan tempat kakak ipar yang tidak dapat hadir kerana masalah kesihatan.


Anak saudara yang bernama Ashraff sedang berbaris untuk naik ke pentas.


Ashraff sudah berada di atas pentas.


Gambar kenangan bersama separuh dari ahli keluarga.


Semasa Ashraff menghadiri majlis Konvokesyen menerima diploma beberapa tahun lalu saya berada di Melbourne, tetapi kali ini tanpa disangka saya menyaksikan majlis ini dengan lebih dekat.


Tahun lalu saya menyambut hari ulang tahun bersama ibu di Ipoh, Perak. Kehadiran saya merupakan satu kejutan maka sambutan tersebut tidak dapat dihadiri oleh ahli keluarga yang lain. 2016 sekali lagi saya menyambutnya di Ipoh, Perak dan kali ini saya diraikan oleh keluarga yang boleh dikatakan amat meriah sekali.

http://sharery.blogspot.com.au/2016/11/sambutan-hari-ulangtahun-26-november.html







Saya ucapkan ribuan terima kasih kepada semua pembaca dan pengikut sekalian kerana masih sudi bersama blog kembara saya. Anda telah memberi kekuatan dan semangat kepada saya untuk terus menulis. Kita berjumpa di dalam entri baharu tahun 2017 tidak lama lagi.

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan tentang melancong, sila nyatakan di dalam ruangan komen dan tinggalkan alamat e-mel untuk saya membalasnya kelak. Anda juga boleh ikuti perkembangan terkini saya melalui akaun Instagram, blog_th2010.


2 comments:

  1. Great post Shery, great year 2016. Penuh dengan kenangan dan memori yang indah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fir Mamat : Terima Kasih. Selamat Tahun Baru! :)

      Delete