Monday 6 December 2010

Selamat Datang Musim Panas

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Pertemuan

1hb Disember setiap tahun adalah tarikh rasmi bermulanya musim panas sepanjang 3 bulan di negara Australia dan New Zealand.
Australia mempunyai tujuh buah negeri tetapi bagi setiap empat musim dalam satu tahun,suhu di negeri masing masing tidak sama.Seperti contoh,jika musim sejuk negeri yang mencapai suhu paling rendah sepanjang musim adalah di Tasmania dan Canberra,manakala jika musim panas pula suhu maksimum yang boleh mencecah lebih 50 darjah selsius adalah di negeri Australia Barat.

Walaupun musim panas,setiap negeri masih menerima taburan hujan yang jumlah puratanya berlainan dari setiap negeri.
Di Melbourne,sukar dan jarang untuk saya lihat langit membiru tanpa awan kerana di sini boleh dikatakan setiap hari hujan turun,samada gerimis ataupun hujan lebat.

Pada hari Ahad yang lepas saya dan suami mengambil kesempatan untuk keluar bersiar siar kerana cuaca panas dan langit cerah.Boleh saya katakan di sini,musim panas dengan langit terang membiru tanpa gumpalan awan yang paling cantik dan hebat adalah di Perth,Australia Barat.

Saya sertakan di sini beberapa gambar yang dirakamkan ketika kami menghabiskan waktu hujung minggu bersama ;
Berjalan di sepanjang Sungai Yarra
Sekitar jam 3petang
Di hadapan Pusat Konvensyen Melbourne

Selepas penat berjalan dan bersiar,kami singgah di pusat membeli belah untuk minum petang.

Dark Chocolate Mud Cake
Brunetti di Myer
Saya berharap cuaca pada musim panas ini mengizinkan saya untuk lebih banyak berkongsi gambar dan cerita menarik bersama anda semua,InsyaAllah.

7 comments:

  1. Hello Summer :) Goodbye Hay Fever :) Ahhhhchooooooo

    ReplyDelete
  2. ate idak ke pergi ngutip ceri ropa kawan aku ni ha...

    http://adelabyrinth.blogspot.com/

    cik yan:)

    ReplyDelete
  3. Cik Yan,blum lagi lah..Banyak lagi masa,byk lagi aktiviti :)

    ReplyDelete
  4. BERKENAN BAG BIRU AWAK LA....CANTIKKKKKKKKKKKK!...BULU2 LAGIK....hehehhe


    mOOOOOOOOO

    ReplyDelete
  5. Mooo : Bag lama,itu pun hadiah dari kakak :)

    ReplyDelete