Monday 25 June 2012

Melawat Ke Mesa Verde National Park - Penempatan Awal Manusia Beribu Tahun Dahulu

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Mesa Verde National Park ialah Taman Negara yang terletak di daerah Montezuma di dalam negeri Colorado dan dalam senarai salah satu kawasan terpelihara dunia (UNESCO World Heritage Site).
Taman negara ini telah dirasmikan pada tahun 1906 demi untuk menjaga dan memelihara peninggalan bekas penempatan atau perkampungan awal manusia yang dipercayai mereka yang berbangsa Ancestral Puebloan / Anasazi.

Di kaki gunung yang juga pintu masuk ke Mesa Verde Natioanal Park
Perjalanan pemanduan dari kaki gunung menuju ke puncak mengambil masa lebih kurang 30minit
Di hadapan pintu masuk muzium
Penempatan awal manusia di Amerika Utara seawal 10,000 ke 15,000 tahun yang lalu
Gambar sebelah kiri - Pada awal zaman kehidupan mereka iaitu 10,000 ke 15,000 tahun lalu,bercucuk tanam dan memburu ialah rutin harian untuk menambah bekalan makanan dan jagung ialah tanaman utama.

Gambar sebelah kanan  - Lebih seribu tahun lalu, barulah mereka mula membina rumah (cliff dwellings)
.
Sebaik sahaja mereka mula membina penempatan atau rumah, (cliff dwellings), Mesa Verde menjadi sebuah bandar yang sangat sibuk dan terkenal pada zaman itu. "Ia di ibaratkan seperti Los Angeles", kata pekerja Taman Negara kepada pelancong.

Gambar atas - Sarung kaki diperbuat dari bulu ayam belanda

Gambar bawah - Kaum wanita menggunakan batu seperti batu giling ini untuk menghancurkan jagung
Dari muzium yang terletak di puncak gunung, kami para pelancong sekali lagi harus berjalan kaki, naik dan turun bukit selama 15 hingga 20 minit demi untuk sampai ke penempatan awal manusia yang penuh dengan 1001 sejarah ini.
Terdapat beratus-ratus jenis perumahan di sini tetapi hanya beberapa buah sahaja yang dapat pelancong lawati dan selebihnya menjadi milik taman negara.


Pemandangan dari jauh di salah satu penempatan asal manusia yang berkududukan 7000 kaki dari paras laut

Saya berdiri berlatar belakangkan perumahan yang diberi nama Spruce Tree House
Batu gunung di bahagian atas diselaputi warna hitam di percayai akibat dari kerja-kerja memasak atau untuk memanaskan kawasan
Lubang besar ini diberi nama KIVA iaitu bilik untuk upacara keramaian. Di sini juga tempat untuk mereka berkumpul dan melakukan aktiviti seperti menganyam. Lubang-lubang kecil yang terdapat di sekeliling ialah sistem pengudaraan (ventilator). Ia dibina untuk memudahkan aliran udara/asap kerana di tengah2 lubang besar ini terdapat tempat pembakaran (fire-pit).
Antara kawasan yang ditutup kerana ahli arkeologi sedang melakukan kerja-kerja penyelidikan
Ketika suami saya datang ke sini pada lima bulan yang lepas, pihak taman negara tidak membenarkan pelancong turun ke tingkat bawah kerana terdapat batu-batu yang runtuh.Pada lawatan kali ini, ia telah dibuka semula dan kami mengambil kesempatan untuk turun melihat struktur dan senibina di bahagian bawah pula.

Di tingkat bawah (bawah tanah) struktur seni bina yang diperbuat dari kayu dan batu masih kukuh sehingga ke hari ini. Keadaan di bawah juga sejuk kerana dikelilingi oleh batu.
Perjalanan berjalan kaki menuju semula ke muzium seterusnya ke tempat meletak kereta
Dalam perjalanan untuk turun semula ke kaki gunung, kami singgah di beberapa lagi kawasan penempatan awal manusia yang dapat dilihat dari arah jauh.

Sistem bekalan air juga sudah dicipta pada zaman zaman ribuan tahun lalu. Enam kotak yang ada di dalam gambar ini menunjukkan enam buah lagi perkampungan/bandar di Mesa Verde.
Penempatan yang bernama Sun Temple seperti yang ditunjukkan di dalam gambar di atas
Di belakang saya ialah penempatan yang bernama Cliff Palace

Daripada sebelum datang ke tempat bersejarah Mesa Verde sehingga dalam perjalanan pulang, saya masih berfikir akan keajaiban ini. Saya amat kagum dengan kepakaran dan idea mereka dalam membina rumah, bangunan, membuat batu bata, mengadakan sistem perairan dan ventilator, menganyam rambut, dan segala macam bulu binatang untuk dijadikan bahan pelindungan tubuh badan dan lain-lain.Ternyata pelbagai teknologi dan inovasi sudah lama bertapak di muka bumi ini terutamanya pada zaman dahulu kala/purba.

Semestinya mustahil untuk saya meletakkan ratusan gambar dan bercerita panjang lebar mengenai sejarah penempatan awal manusia di dalam sini. Semoga dengan apa yang saya kongsikan bersama sedikit sebanyak ianya dapat memberi infomasi untuk pembaca.

Apa yang dapat disimpulkan, saya berasa amat bangga dapat melawat dan menjejakkan kaki ke Mesa Verde yang juga tercatat sebagai salah satu bangunan tertua di dunia dan bangunan paling tua di dalam Amerika Syarikat. :-)



2 comments:

  1. Bagus dorang masih jaga lagi tempat2 bersejarah macam ni untuk generasi akan datang belajar mengenai sejarah keturunan nenek moyang dorang dulu. Baca buku sejarah je tak sama macam dengan ziarah sendiri tempat2 macam ni.

    ~KC~

    ReplyDelete
  2. KC : Betul tu,baca buku sejarah tak sama dengan kita pergi ke tempat tu.Apa2 pun sy rasa kagum sgt dgn kepakaran org zaman dahulu :)

    ReplyDelete