Friday 28 December 2012

St Louis, Bandar Ketiga Paling Bahaya di Amerika Syarikat

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Hujung Minggu

Melalui sumber dari FBI (Federal Bureau of Investigation), St Louis ialah bandar ketiga paling bahaya di dalam Amerika Syarikat!
Ya, saya dan suami sudah lama mengetahui akan perkara ini. Oleh kerana kami masih di dalam tempoh road trip dan memerlukan waktu rehat yang secukupnya, maka kami mengambil risiko untuk berada di St Louis selama tiga hari dua malam.

Sekadar berkongsi cerita lama,semasa suami datang ke St Louis pada awal tahun,beliau yang berdiri di hadapan pintu masuk Marriott Hotel Union Station telah menyaksikan kes rompakan di mana si perompak (lebih kurang 10orang) telah memukul dengan teruk dan merompak seorang mangsa. Suami ditarik oleh pekerja hotel supaya masuk ke dalam. Di bandar merbahaya ini penduduk atau pelancong dilarang dari membantu mangsa rompakan takut kita pula yang menjadi mangsa seterusnya. Kata suami lagi, patutlah semasa kejadian itu orang ramai yang melintas jalan langsung tidak menolong.
Polis tiba di tempat kejadian 30 minit selepas kejadian. Memang benarlah St Louis ini antara bandar paling bahaya di Amerika Syarikat.Kadar jenayah semakin meningkat dan mereka berani melakukannya pada siang hari walaupun di tempat itu ramai orang.

Di hadapan bangunan Union Station yang berusia ratusan tahun di dalamnya juga ialah hotel tempat kami menginap iaitu di Marriott Hotel & Resort.
Gambar atas dan tengah : Polis sedang melakukan pemeriksaan di dalam padang yang berhadapan dengan Union Station. Saya mengambil gambar ini dari jarak jauh iaitu dari pintu masuk hotel.

Gambar bawah : Bangunan mahkamah.
Boleh di katakan bandar ini cantik dan bersih tetapi saya hanya merakamkan gambar dari dalam kereta sahaja.
Perjalanan untuk keluar dari St Louis.
Gambar atas dan tengah : Sungai yang memisahkan negeri Missouri dengan negeri Illinois.

Gambar bawah : Mula memasuki lebuh raya.
Tidak serik berada di bandar ketiga paling bahaya di Amerika Syarikat (statistik tahun 2012), seterusnya kami menyambung perjalanan menuju ke salah satu bandar yang pernah tersenarai antara bandar paling bahaya di Amerika Syarikat (statistik tahun 2011). Teruskan bersama Terjemahan Hati selepas ini.


2 comments:

  1. Walaupun merbahaya nonetheless it's still a pleasant city to visit. Just watch your back. Downtown memang kinda scary but elsewhere it's not too bad :)

    ReplyDelete
  2. At least, dah merasa datang sini :)

    ReplyDelete