Sunday 21 August 2011

Kembara Di Jalanan Hari Keenam (Road Trip Day6)

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Pertemuan

HARI KEENAM
14 SEPTEMBER 2010 (ADELAIDE)

- Hari ini jadual kami di Adelaide kurang padat, lebih bersahaja dan tidak mengejar masa dengan  temujanji dan sebagainya.

- Kami berjalan di sekitar bandaraya Adelaide dan singgah di beberapa pusat membeli belah.



- Semasa berada di pusat membeli belah Tee Tree Plaza, saya berpeluang singgah di stesen
Adelaide O Bahn yang terletak bersebelahan dengannya. Adelaide O Bahn ialah pengangkutan bas awam yang berfungsi dua dalam satu. Apa yang saya maksudkan dengan dua dalam satu ialah, bas ini bergerak dengan menggunakan dua cara iaitu di atas jalan raya, dan di sesetengah tempat ia bergerak di atas landasan keretapi. Saya tidak berpeluang mengambil gambar bus berkenaan, InsyaAllah akan cuba di lain waktu.

- Destinasi seterusnya ialah Adelaide Central Market. Pasar utama yang terletak di tengah bandaraya ini dibuka secara rasmi pada tahun 1870 adalah salah satu tempat tarikan pelancong. Di pasar ini para peniaga bukan sahaja menjual bahan basah, mentah, makanan kering ataupun masak, malah menawarkan produk kraftangan dan cenderahati.




- Semasa menjamu mata di pusat membeli belah Harbour Town yang terletak bersebelahan dengan Lapangan Terbang Adelaide, suami terserempak dengan kenalan lama.

 
- Saya dapat melepaskan rindu dengan melihat kapal terbang Malaysia Airlines yang berlepas dari Lapangan Terbang Adelaide menuju pulang ke Kuala Lumpur.


- Sebelum pulang ke hotel,suami membawa saya untuk melihat salah sebuah masjid yang ada di bandaraya Adelaide. Masjid ini beralamat di 20 Little Gilbert Street, Adelaide, SA 5000.



Akan bersambung....

2 comments:

  1. I miss ADL! Good foodie getaway =)
    Ohhh award winning Maggie Beer's gourmet chef too =)

    ReplyDelete